Els recursos naturals i l'ús que en fem

DARRERA TASCA SOBRE L'AIGUA COM A RECURS LIMITAT

La nova activitat continua tenint relació amb l'aigua com a recurs limitat. Ara caldrà que féu recerca sobre com es pot fer impacte sobre els recursos hídrics. Sovint aquests impactes tenen a veure amb els abocaments de substàncies que alteren la seva qualitat, però d'altres, amb la modificació de la seva dinàmica natural com ara desviant el  trajecte per on circula (desviament de rius, construcció d'embassaments...).


Les tasques que se us proposa són les següents:

1- Expliqueu a què ens referim quan diem que l'aigua està contaminada.

2- Enumereu les causes de contaminació de les aigües i del llistat enumerat expliqueu un d'ells , citeu tot allò que fa que aquesta causa triada pugui contaminar les aigües. 

3- Llegiu les causes que han triat els vostres companys i féu un comentari justificat.

4- La última de les activitat està relacionada amb el projectes del que formem part, Projecte Rius, caldrà que entreu en el moodle de cmc i descarregueu el pdf ; Manual d'inspecció d'un riu . Feu una lectura del manual, mireu les variables d'estudi per decidir la qualitat de les aigües del riu triat, busqueu la fitxa de treball que vam fer a la sortida del riu i contesteu les preguntes que se us fan a continuació:
TREBALL SOBRE LA RIERA DE PONTONS

BUSCA LES COORDENADES DE LA ZONA ON VÀREM ESTUDIAR EL RIU.


ESTUDI DEL BOSC DE RIBERA

Estudiem l'entorn del riu per saber quina qualitat ecològica té el riu. Contesta a les preguntes següents per poder analitzar la influència del bosc de ribera sobre el bon estat del riu.
  1. Quina és la vora dreta del riu?
  2. El fet de tenir un bosc de ribera o no tenir-lo. Com influeix en la temperatura de l'aigua del riu?   
  3. El bosc de ribera és diferent del bosc típic de la zona que és l'alzinar o una pineda. Quines característiques té el bosc de ribera? Expliqueu 5 característiques.
  4. Feu una gràfica on es vegi el canvi de cabal del riu en les 3 estacions que hem pres mesures.
  5. Raona les causes del canvi de cabal fent referències al clima mediterrani.


ESDUDI FISICO-QUÍMIC DE L'AIGUA DEL RIU

Per valorar la qualitat ecològica del riu mirem la qualitat de l'aigua. Unes propietat químiques que ens permeten veure si tenen substàncies dissoltes que no han de tenir. Mesurem també canvis físic de l'aigua del riu que ens permetrà detectar si té alguna alteració.
  1. Expliqueu una causa perquè els nitrats siguin alts en l'aigua del riu.
  2. Feu una gràfica de les 3 mesures de la temperatura de l'aigua.
  3. Quines poden ser les causes del canvi de temperatura de l'aigua?Raona les respostes
  4. Per què és important que la temperatura de l'aigua sigui fresca?
  5. Fes una gràfica de les 3 mesures de la concentració d'oxigen?


ESTUDI DELS MACROINVERTEBRATS DEL RIU

Potser el que dóna més informació de la qualitat ecològica del riu sigui l'estudi dels macroinvetebrats que viuen al riu

  1. Feu una llista amb el dibuix dels macroinvertebrats trobats i explicau de que s'alimenten i quin tipus d'animal és (larva, adult ....)
  2. Perquè alguns d'aquests invertebrats són indicadors biològics? Expliqueu-lo
  3. Quins són els macroinvertebrats indicadors biològics que vau trobar?
  4. Quina és la qualitat ecològica del riu segons els macroinvertebrats? Per què?
  5. Expliqueu que veu de fer per recollir els macroinvertebrats del riu.




Per continuar treballant. Divendres 24 d'abril

L'AIGUA UN RECURS IMPRESCINDIBLE
Tal com la coneixem, la vida a la Terra no seria possible sense l'aigua en estat líquid.
Per les seves propietats, l'aigua és un compost fonamental que, a més de la importància que té per als éssers vius, actua com a agent d'una bona part dels fenòmens geològics del planeta.
Tot i que l'aigua és un recurs fonamental, no es distribueix de manera uniforme a la Terra. Les característiques geològiques, el clima i les activitats humanes són les principals causes que en condicionen la presència i la disponibilitat en una regió o un territori concrets.

A partir de la informació que teniu al vostre llibre de text (pàg.137) i de la recerca que en feu a les diferents webs que us proporciona internet feu :



  • Activitat 1: Penjeu un vídeo del youtube que descrigui el cicle de l'aigua, feu una breu descripció del que heu volgut penjar i comenteu en el bloc de dos grups diferents si els vídeos que han penjat deixen reflectit el que es demanava. ( en el vostre comentari del vostre vídeo deixeu constància dels blocs que heu comentat).
  • Activitat 2: L'aigua tal i com haureu llegit en alguna de les vostres recerques, és un recurs molt utilitzat, en el nostre àmbit, la major part de l'aigua que utilitzem prové de les aigües superficials retingudes als embassaments o dels aqüífers explotats per pous. Feu el recull de la informació necessària sobre els usos de l'aigua i sintetitzeu-la de manera que hi hagi una petita descripció i una imatge de cadascun d'aquests usos.
  • Activitat 3:  Llegiu el text i contesteu les preguntes:
L’aigua de la discòrdia

En les darreres dècades s’han generat guerres al voltant del petroli; les del s.XXI probablement es desencadenaran per l’aigua. El preuat líquid serà la riquesa que dividirà el món. La guerra de l’aigua ja no és una amenaça, és una realitat almenys vuitanta països pateixen extremes sequeres. Al ritme actual, la demanda d’aigua es duplica cada vint anys. L’aigua s’ha convertit en una matèria primera cada vegada més important per a les nostres economies, en un factor determinant per a l’agricultura i l’alimentació. Desigualment repartida, l’aigua esdevindrà un element estratègic.
El Banc Mundial proposa una mobilització general, l’ajut dels països desenvolupats i una gestió més bona dels recursos.
El preu de l’aigua ha de reflectir l’oferta i la demanda i ha d’afavorir un consum limitat. L’aigua ha de ser cara. Però en un camp en què les inversions són enormes i difícilment rendibles a curt termini, la intervenció dels estats, o de la comunitat d’estats, sembla inevitable i pes preveu que serà així durant molt de temps.
Le Monde, març 1998 (adaptació)
  1. <<Al món cada vegada hi ha menys aigua>>. Discutiu la validesa d'aquesta afirmació.
  2. Doneu un parell de raons per les quals l'aigua cada vegada adquireix més rellevància en les societats humanes.
  3. Enumereu les propostes que fa el Banc Mundial i exposeu la vostra opinió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada